Er det en ting jeg skulle ønske vi hadde i Harstad så måtte det være indisk restaurant. Indsik mat er så deilig, masse krydder og smaker som bare pirrer smaksansene våre. I Oslo har vi en restaurant vi alltid er innom og spiser på som heter THE GREAT INDIA, det er ikke noe fancy smænsy lokale, men veldig hyggelig. En fantastisk kjekk og serviceminded servitør, og ikke minst så er maten SUPERGOD. Så vel hjemme i Harstad må man jo bare prøve å gjenskape smakene, for indisk mat må jeg bare ha innimellom. Å min datters absolutte favoritt mat er Tikka Masala så lykken er stor når det blir servert. Jeg liker å kunne handle inn stort sett alt på en plass, og denne oppskriften er en slik som du ikke trenger å dra land og strand for å finne ingrediensene til. Håper dere prøver, det er absolutt verdt det!!!
MARINADE TIL KYLLINGEN
- 2 dl matyoghurt naturell
- 3 fedd hvitløk, revet
- 2 ss frisk ingefær, revet
- 3 ss sitronsaft
- 1 ts salt
- ½ ts chilipulver
- 1 ss frisk, finhakket koriander
- 3 ts tandoori masala
- 1,2 kg kyllingfilet, i biter
Bland matyoghurt med krydder og ha kyllingen i. Bruk bolle eller pose og sørg for at alle kyllingbiter ligger i marinaden. La det stå i to timer og marinere, eller over natten i kjøleskap. Ha kyllingen i en ildfastform og stek den på 225 grader i 15-18 minutt.
SAUS
- 6 ss olje
- 2 gule løk finhakket
- ½ ts malt spisskummen
- 1 ts reve muskatnøtt
- 2 fedd hvitløk, revet
- 1 1/2 ss revet ingefær
- 300 gram tomater, finhakket
- 2 ss sukker
- 2 ss tomatpurè
- 1 ts gurkemeie
- salt etter smak
- 3 ss creme fraiche
- 3 dl fløte
- 1 1/2 dl kokosmelk
- 20 cashewnøtter grovhakkes eller mortes
- 1-2 ss koriander, finhakket
Varm oljen i gryten og ha i spisskummin og muskat, ha så i løken og stek den blank og myk. Tilsett så hakkede tomater, tomatpurè, hvitløk, ingefær, sukker og gurkemeie. La sausen småkoke i 2-3 minutter, ta en stavmikser og kjør i sausen noen ganger slik at det blir en jevn men litt grov saus. Tilsett creme fraiche, kokosmelk og fløte. Rør godt sammen og tilsett de ferdigstekte kyllingbitene og marinaden. Smak eventuelt til med salt og chilipulver. Tilsett malte cashewnøtter og la retten trekke på svak varme i ca 5 minutter eller til kyllingen er gjennomstekt.
Serveres med basmatiris og nanbrød (som kan kjøpes eller bakes selv)
-
4 ss lunken melk
-
2 ss sukker
- 1 pk tørrgjær
-
450 gram hvetemel
-
1/2 ss bakepulver
-
1/2 ts salt
-
1,5 dl melk
- 1,5 dl yoghurt naturell
- 1 egg, sammenvispet
-
2 ss smeltet smør
- nigellafrø (kan sløyfes)
Bland tørrgjær, lunken melk og sukker i en liten bolle og la blandingen stå lunt noen minutter, til det begynner å skumme.
Ha alt det tørre i bakebollen, og tilsett gjærblandingen, melk, egg, smør og yoghurt. Kjør i en kjøkkenmaskin, i ca 10 minutter, til du har en blank og smidig deig.
La deigen heve på et lunt sted i ca en time, til dobbel størrelse. Ca 20 minutter før du skal steke brødene setter du en bakesten (eller stekebrett) i stekovnen og setter termostaten på maksimal steketemperatur.
Ha deigen på melet underlag og elt eventuelt inn litt mere mel om deigen er litt løs. Del opp deigen i 8 eller færre emner som trilles til boller. Kjevle bollene ut til flate, litt avlange brød, ca 3-5 mm høye. Strø eventuelt på litt nigellafrø som kjevles lett inn i brødet slik at det ikke løsner under stekingen. (Nigellafrø, som er svarte løkfrø/svart spisskarve, har en god og karakteristisk smak som passer godt til gjærbakst. Nigellafrø fås kjøpt i velassorterte innvandrerforretninger og i nettbutikker.) Disse nanbrødene blir også gode dersom du pensler dem med smeltet smør iblandet hakket koriander før du steker dem.
Legg 3-4 nanbrød på den varme bakestenen eller stekebrettet, og sett det umiddelbart inn i ovnen. Du kan steke brødene på vanlig over- og undervarme (maksimal temperatur) eller på grillfunksjon. Jeg pleier å gjøre sistnevnte. Stekes i 3-5 minutter litt høyt i ovnen, til de er ferdigstekt. Det tar bare noen minutter så du må passe på, for det blir fort svidd mot slutten.
Kan også fryses.
ENJOY THE MEAL!!!
(Denne oppskriften på nanbrød er fra Trines Matblogg)




